Öne Çıkanlar AİLE Covid19 CHP Adana Milletvekili Ayhan Barut gündem özeti binali yıldırım Melatonin hormonu Bharat Biotech Mangal En İyi Uluslararası Film Cansu İvecen Kuru Gürültü Halil İbrahim Bekdemir

MEB Bütçesi Eğitim Ve Eğitimcilerin Sorunlarını Çözecek Mi?

 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi TBMM Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulmuş ve ilgili bakanlıkların bütçeleri görüşülmeye başlanmıştır. 2020 yılı Milli Eğitim Bakanlığı bütçesi ise 5 Kasım Cuma günü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşülecektir.

2019 yılında 113 milyar 813 milyon TL, 2020 yılı için 125 milyar 396 milyon TL olan MEB bütçesi 2021 yılında 146,9 milyar TL olarak belirlenmiştir.

Meb Bütçesinin Merkezi Bütçeye Oranı Azalmaya Devam Ediyor

MEB bütçesinin merkezi yönetim bütçesine oranı 2018 yılında %12.13, 2019 yılında %11.84, 2020 yılında %11.45 iken 2021 yılında ise %10.9’a gerilemiştir. MEB bütçesinin rakamsal olarak her yıl arttığı görülse de merkezi yönetim bütçesine oranı giderek azalmaktadır. Bütçenin %81‘lik çok büyük bir kısmı zorunlu personel giderlerine ayrılırken eğitim yatırımlarına ayrılan pay %.7.69 olmuştur. Geçen yıla göre yatırıma ayrılan pay artmış olsa da bu eğitimin ve eğitimcilerin sorunlarını çözmekten uzaktır.

Peki yapılması gereken nedir?

Öğretmen Açığını Kapatacak Atamalar Yapılmalıdır

Geçtiğimiz eğitim-öğretim yılında 80 binin üzerinde ücretli öğretmen görev yapmıştır. MEB ek ders ücreti karşılığında görev yapanları yeni atamalara tercih etmiştir. 100 binin üzerinde öğretmen açığı varken Eylül ayında ataması yapılan 20 bin öğretmen açığı kapatmamıştır. MEB 2020-2021 eğitim-öğretim yılına ataması yapılan 20 bin öğretmenin 4-5 katı kadar öğretmen açığı ile başlamıştır. Bu tablonun değişmesi için MEB öğretmen ihtiyacı kadar atama planlaması yapmalı ve bütçede buna pay ayrılmasını sağlamalıdır.

Öğretmenlik Meslek Kanunu Bütçede Yok

Öğretmenlerimizin yetiştirilmesinden emekliliğine kadar birçok bölümü içinde barındıracak olan Öğretmenlik Meslek Kanunu bizler için çok önemlidir. En temel öncelik olarak 657 sayılı Devlet Memurları Kanunundaki haklarımızın korunarak ve genişletilerek yer almasını istediğimiz Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun çıkması için belirli bir maliyetin olduğunu bilmekteyiz. 23 Ekim 2018’de açıklanan 2023 Eğitim Vizyonunda müjdesi verilen Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun 2021 yılında hayata geçmeyeceğini görmekteyiz.

Devlet Okullarına Öğrenci Sayısıyla Orantılı Bütçe Aktarılmalıdır

Şanslı semtlerin örnek okulları dışında kalan tüm eğitim kurumları bütçe-ödenek ve bağış olanaklarından yoksun olarak girdi. Okulların büyük çoğunluğunda yardımcı hizmetli sorunu var. Kadrolu çalışanı bulunmayan okullar güvenlik ve temizlik işlerini İŞKUR’un okullar açıldıktan yaklaşık bir ay sonra göreve başlattığı çalışanlarca gideriyor. MEB Devlet okullarına öğrenci sayısına göre ödenek göndermeli, bütçeden bunun için gerekli paylar ayrılmalıdır.

3600 Ek Gösterge Artık Hayata Geçmelidir

Dört meslek grubu için söz verilen 3600 ek gösterge içerisinde öğretmenlerimiz de yer almaktadır. 13 Aralık 2018 tarihinde açıklanan II. 100 günlük yol haritasında da öğretmenlerin ek göstergelerinin 3600’e yükseltilmesine yer verilmişti. İkinci 100 günlük eylem planı açıklaması üzerinden neredeyse iki yıl geçmesine rağmen öğretmenlerin ek göstergeleri ile ilgili herhangi bir gelişme olmamıştır.

On binlerce öğretmen emekli olabilmek için 3600 gösterge düzenlemesinin yasalaşmasını beklemektedir. 2021 bütçesinde ek gösterge düzenlemesi için pay ayrılmalıdır.

Öğretmenler Arasındaki Farklı Statüler Son Bulmalıdır

Öğretmenliğin ücretli, geçici (piktesli), sözleşmeli ve kadrolu olarak ayrılması kabul edilemez. Aynı işi yapıp farklı statülerde çalışmak mesleğimize zarar vermektedir. Öğretmenin ücretlisi, geçicisi, sözleşmelisi olmaz, öğretmen sadece ve sadece KADROLU olmalıdır. Bir çok farklı sorunlara da yol açan sözleşmeli öğretmenlik uygulaması kaldırılmalı, bunun yerine özendirici, teşvik edici adımlar gerçekleştirilmelidir. Bütçeden çalışma güçlüğü çekilen bölgelerde çalışanlara teşvik verilmesi sağlanmalıdır. Geçici işçi statüsünde ve işçi kadrosunda görev yapan piktes öğretmenleri ise proje sonunda kalıcı istihdama kavuşmalıdır. Ücretli öğretmenliğin son bulması için ise yeni atamalara ihtiyaç bulunmaktadır.

Öğretmenlerin Ek Ders Mağduriyeti Çözülmelidir

Bilindiği gibi okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin aylık karşılığı ders görevi 18 saat iken; Atölye ve laboratuvar öğretmenlerinin haftada 20 saat, genel bilgi ve meslek dersleri (branş) öğretmenlerinin 15 saattir.

Milli Eğitim Bakanlığı yetkililerinin yıllar önce bu sorunun çözüleceğini söylemesine, geçmişteki Milli Eğitim Şurasında bununla ilgili tavsiye kararı alınmış olmasına rağmen hali hazırda bu konu ile ilgili bir adım atılmamış ve MEB öğretmenler arasındaki ek ders adaletsizliğini gidermemiştir. Aynı işi yapan, aynı ders saati görev yapan öğretmenlerimiz arasındaki ücret ayrımı devam etmektedir. MEB öğretmenlerimiz arasındaki bu ayrımı ortadan kaldırmalı ve bütün öğretmenlerimizin aylık karşılığı ders görevi 15 saat olacak şekilde düzenleme yapmalıdır.

Memur Ve Yardımcı Hizmetler Sınıfına Hazırlık Ödeneği Yok

Her toplu sözleşme döneminde pas geçilen, memur, VHKİ ve yardımcı hizmetliler sınıfında sorunlar bu yıl da sürmektedir. Eğitim yılına hazırlık için bir ödenek almayan ama eğitim, öğretim ve bilim hizmet kolunda çalışan kamu personeli yeni öğretim yılını yine mutsuz ve sıkıntılı olarak karşılamıştır. Eğitime hazırlık ödeneği tüm eğitim çalışanlarına verilmelidir.

Eğitim Bütçesi aynı zamanda eğitime, öğretmene verilen değeri de göstermektedir. Bu bütçe Yetkili! sendikanın açıkladığı yoksulluk sınırı altında alınan maaşlara, aldığı zamların daha fazlasını vergi dilimi adaletsizliği yüzünden vergi olarak vermeye, adil olmayan branş-ders dağılımlarına, borçlara ve geçim sıkıntılarına çözüm olmayacaktır.

Bir ülkenin gelişmişliği; o ülke insanlarının iyi ve sürekli bir eğitim almaları ve bununla kazandıkları bilgi, beceriyle ekonomik büyümeye yapabilecekleri katkıya bağlıdır. Bilimsel araştırmalara da bakıldığında eğitime ayrılan bütçe artırıldığında bunun ekonomik büyümeye de önemli oranda katkı sağladığı görülmektedir.

Bu nedenledir ki eğitime, öğretmene, eğitim çalışanlarına, öğrencilerimize yapılan yatırımlar artırılmalıdır. Unutmayalım her şeyin tasarrufu olur ama eğitimin tasarrufu olmaz…’

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.