Öne Çıkanlar meclis gülben ergen Ebru Gündeş ambulans İYİ Parti Ankara Milletvekili Prof. Dr. Kürşad Zorlu leyla ışık yeşil türbe ted KADRO abd savunma bakanı 2016 yıl bütçesi muş

Öğrenciler Neden Tercih Yapmadı?

Bu yıl gerçekleştirilen üniversite sınavı sonucunda tercih hakkı elde etmiş olmasına rağmen adaylardan yüzde 65,73’ü istediği bölüme puanı yetmediği, yüzde 27,39’u iş bulma korkusu yaşadığı için ve yüzde 13,23’ü eğitim kalitesindeki kaygıları nedeniyle tercih yapmadı.

Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) Başkanlığı tarafından, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı’ndan (ÖSYS) sonra tercih sürecinde puan barajını geçmiş olmasına rağmen tercihte bulunmayan üniversite adaylarının tercih sürecine ilişkin görüş, beklenti ve eğilimlerinin belirlenmesine yönelik olarak yapılan anket sonuçlandı. Bu tür bir anket YÖK tarafından yükseköğretim tarihinde ilk defa yapıldı.

YÖK’ten yapılan açıklamaya göre, anket çalışmasına katılanların yüzde 40’ı üç ve daha fazla üniversite sınavına girerken, yüzde 32’si ise ilk defa üniversite sınavına girdiklerini ifade etti.

Üniversite Ve Bölüm Tercihlerinde Belirleyici Faktörler

Anket sonuçlarına göre, adayların üniversite ve bölüm tercihlerini belirleyen faktörler arasında ilk sırayı öğrencinin tercih edeceği bölümden mezun olduktan sonra iş bulma imkânı, ikinci sırayı ilgili bölümün giriş puanı, üçüncü sırayı ise üniversitenin bulunduğu şehir aldı.

Adayların Devlet Üniversitelerini Tercih Etmeme Nedenleri

Adayların devlet üniversitesini tercih etmeme nedenleri arasında ilk sırada yüzde 65,73 oranla “öğrencinin istediği bölümler için puanının yeterli olmaması”, ikinci sırada yüzde 27,39 oranla “kazanma şansının olduğu bölümleri bitirince iş bulamayacağı kaygısı”, üçüncü sırada ise yüzde 13,23 oranla “bazı üniversitelerdeki eğitimin kalitesi hakkındaki kaygılar” yer aldı.

YÖK açıklamasında, adayların önemli bir kısmının aldığı puanın devlet üniversitelerine yetmediğini belirterek, “Bu durum arz/kontenjan ve talep arasındaki uyumsuzluğa işaret etmekle birlikte, buradaki en önemli faktör öğrencilerimizin sahip oldukları puan ile istihdamı yüksek programlara yerleşemeyeceklerine dair kanaatleridir. Bu bulgu, adaylarımızın paylaşılan veriler ışığı altında daha bilinçli tercih yaptıklarını teyit etmektedir” değerlendirmesinde bulundu.

Vakıf Üniversitelerini Tercih Etmeme Nedenleri

Adayların yüzde 52,06’sı “öğrenim ücretlerinin yüksek olması”, yüzde 30,72’si “istediği bölümler için puanının yeterli olmaması”, yüzde 13,37’si “kazanma şansının olduğu bölümleri bitirince iş bulamayacağı kaygısı” nedeniyle Vakıf üniversitelerini tercih etmediğini belirtti.

Meslek Yüksekokullarını Tercih Etmeme Nedenleri

Adayların Meslek Yüksekokullarını (MYO) tercih etmeme nedenleri arasında ilk sırayı "mezun olduktan sonra iş bulma imkânının kısıtlı olması", ikinci sırayı "MYO’larla ilgili olumsuz algı", üçüncü sırayı ise "MYO bölümleriyle ilgili yeterli bilgisinin olmaması" faktörü alırken, YÖK açıklamasında şu ifadelere yer verdi:

“Adayların bir MYO’dan mezun olduktan sonra iş bulma konusunda duydukları kaygı, diğer taraftan MYO’larla ilgili olumsuz algılar ve öğrencilerin MYO bölümlerine ilişkin olarak yeterli düzeyde bilgiye sahip olmaması, MYO’ları tercih etmemelerine neden olmaktadır. Yeni YÖK olarak, yakın zamanda oluşturulan ve YÖK’ün yanısıra ilgili kurumların ve dış paydaşların da temsil edileceği Meslek Yüksekokulları Koordinasyon Kurulumuz tarafından bu kapsamda gerekli düzenlemeler için çalışmalar başlatılmıştır.”
 
Adayların Myo’larda Uygulanan Çift Anadal Programı Konusunda Bilgi Düzeyleri

Adayların yüzde 79’u MYO’larda uygulanan Çift Anadal programı konusunda bilgilerinin olmadığını ifade ederken sadece yüzde 21’i MYO’larda uygulanan Çift Anadal programı konusunda bilgilerinin olduğunu ifade etti. YÖK açıklamasında konuyla ilgili olarak öğrencilere yeterli bilgi verilmediğini belirterek, şunları kaydetti:

“Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” te 9 Haziran 2017 tarihinde yapılan değişiklikle birlikte MYO öğrencilerine de lisans öğrencileri gibi çift anadal diploma programına devam etme hakkı getirildi. Bu düzenleme ile öğrenciler ikinci bir programda öğrenim görebilme ve ikinci bir diplomaya sahip olabilme fırsatını elde etmektedirler. MYO’lardan mezun olacak öğrencilerin niteliğine ve istihdam imkanına önemli katkıları olan bu düzenleme hakkında öğrencilerimize yeterince bilgilendirme yapılamadığı ortadadır. Bu kapsamda; Milli Eğitim Bakanlığı ile işbirliği halinde MYO programlarının ve imkanlarının öğrencilerimize tanıtılması ve gerekli bilgilendirmelerin yapılmasına ilişkin bir çalışmanın başlatılmasına karar verilmiştir.”

Açıköğretim Fakültesinin Bölümlerini Tercih Etmeme Nedenleri

Adayların AÖF bölümlerini tercih etmeme nedenlerine etki eden ilk üç faktör arasında sırasıyla "mezun olduktan sonra iş bulma imkânının kısıtlı olması", adayın "AÖF bölümleri ile ilgili yeterli bilgisinin olmaması", "AÖF’lerle ilgili olumsuz algı" yer aldı. YÖK açıklamasında, “Açık öğretim programlarının kazandırdığı yetkinlik konusunda aydınlatıcı bir çalışmanın yapılması, ayrıca bu programların marka değerinin daha da yükseltilmesi hususunda bir yıldır süren çalışmaların devam ettirilmesi gerekmektedir” ifadelerini kullandı.

Ek Yerleştirmede Tercih Yapma Ve Gelecek Yıl Ygs/Lys’ye Yeniden Girme Eğilimleri

Ankete katılan adayların yüzde 48’i ek yerleştirmede tercih yapmayı düşünmediklerini, yüzde 64’ü ise gelecek yıl YGS/LYS’ye yeniden gireceklerini belirtti. Bunun üzerine YÖK, “Elde edilen bu bulgular, tercihte bulunmayan öğrencilerimizin önemli bir oranının ÖSYS-2017’de almış oldukları puanlarla ek yerleştirmede tercihte bulunmak istemediklerini ve öğrenim görmeyi istedikleri bir yükseköğretim programına yerleşebilmek için bir sonraki yıl tekrar ÖSYS’ye başvuracaklarını göstermektedir” açıklamasını yaptı.
 
 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.