Enflasyonda Gıda Payı Ulaştırmanın Altında Kaldı

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Temmuz ayında olduğu gibi Ağustos ayında da gıda ve alkolsüz içeceklerin payının ulaştırmanın altında kaldığını belirterek, “Ağustos ayında yüzde 10,68’e çıkan enflasyonda gıdanın etkisi 2,61 puan iken, ulaştırmanın payı 2,83’ü puanı buldu” dedi.
 
 Şemsi Bayraktar, yaptığı yazılı açıklamada, Ağustos ayında yüzde 3,09 gerileyen giyim ve ayakkabı ile yüzde 0,22 düşen gıda ve alkolsüz içecekler dışında bütün harcama gruplarında enflasyonun bir önceki aya göre arttığını belirtti. Bayraktar, aylık enflasyonun alkollü içecekler ve tütünde yüzde 0,05, haberleşmede yüzde 0,08, sağlıkta yüzde 0,18, eğlence ve kültürde yüzde 0,34, konutta ve çeşitli mal ve hizmetlerde yüzde 0,71 iken, fiyat artışının lokanta ve otellerde yüzde 1,03’ü, ev eşyasında yüzde 1,66’yı, ulaştırmada yüzde 2,05’i, eğitimde yüzde 2,79’u bulduğuna dikkati çekti.
 
Ulaştırmada Yıllık Enflasyon Yüzde 17,38
 
Bayraktar, Haziran ayında tüketici fiyatları endeksindeki (TÜFE) yıllık artışın yüzde 10,90 iken, bu rakamın Temmuz ayında yüzde 9,79’e indiğini, Ağustos ayında yeniden yüzde 10,68’e çıktığını vurguladı.
 
Ağustos ayı itibariyle yıllık artışın haberleşmede 1,77’de kaldığını belirten Bayraktar, “Ağustos ayı itibarıyla yıllık artış ulaştırmada yüzde 17,38’e kadar yükseldi. Gıda ve alkolsüz içeceklerde Haziran ayında yüzde 14,34 olan yıllık enflasyon, Temmuz ayında yüzde 10,07’ye indikten sonra Ağustos ayında, aylık enflasyondaki yüzde 0,22’lik düşüşe rağmen yüzde 11,97’ye çıktı. Bu durum, baz etkisinden, geçen yıl Ağustos ayı aylık enflasyonunun yüzde 1,92’lik düşüşün, bu yılki düşüşten fazla olmasından kaynaklandı” ifadelerini kullandı.
 
“Sadece Gıdaya Odaklanmak Enflasyonu Düşürmez”
 
TÜFE’de gıda dışındaki ana harcama gruplarının payının Haziran’da yüzde 7,88, Temmuz’da yüzde 7,80 ve Ağustos ayında yüzde 8,07 düzeyine çıktığını hatırlatan Bayraktar şunları kaydetti:
 
“Enflasyonda kalıcı düşüş, bütün harcama gruplarında enflasyon gerileterek sağlanır. Sadece gıdaya odaklanmak enflasyonu düşürmez. Çünkü, gıda ve alkolsüz içeceklerde yıllık enflasyon sıfıra inse bile, Ağustos ayında yüzde 8,07’lik bir enflasyon olacaktı. Gıda ve Tarımsal Ürün Piyasaları İzleme ve Değerlendirme Komitesi artık politikalarını buna göre oluşturmalıdır. Enflasyon hemen her harcama grubunda artarken, girdi maliyetleri artarken, gıda ve alkolsüz içeceklerde fiyat artışlarının önüne geçilemez. Fiyat artışlarında ulaştırma önemli bir unsurdur.
 
TÜFE’de, ana harcama grupları içinde en büyük pay yüzde 21,77 ile gıda ve alkolsüz içeceklerde. Bu harcama grubunu, yüzde 16,31 payla ulaştırma, yüzde 14,85 payla konut, yüzde 8,05 payla lokanta ve oteller, yüzde 7,72 payla ev eşyası, yüzde 7,33 payla giyim ve ayakkabı, yüzde 5,87 payla alkollü içecekler ve tütün, yüzde 5,04 payla çeşitli mal ve hizmetler, yüzde 4,12 payla haberleşme, yüzde 3,62 eğlence ve kültür, yüzde 2,69 payla eğitim, yüzde 2,63 payla sağlığın izliyor.
 
 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.