Öne Çıkanlar uyuşturucu galataport Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan seçim Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanı Zehra Zümrüt Selçuk çarpışma çalışanların birikim endişesi Ford Otosan CFOsu Gül Ertuğ çanakkale ingiltere çankaya köşkü çankaya belediyesi

İhracat Pusulası’nda Rota Gana’yı Gösterdi

İlki 25 Temmuz tarihinde Rota: Güney Kore sloganı ile başlayan zincirin ikinci toplantısında konuşan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)Başkanı Mehmet Büyükekşi, “Sahra altı Afrika’da bağımsızlığını elde eden ilk ülke Gana, aynı zamanda bölgesinin güçlü ekonomilerinden biri. 2016’da Gana’ya olan ihracatımız 298 milyon dolar, ithalatımız ise 180 milyon dolardır” dedi.
 
 TİM “İhracat Pusulası” etkinlikleri kapsamında Güney Kore’nin ardından Gana pazarını masaya yatırdı. TİM Dış Ticaret Kompleksi konferans salonunda gerçekleştirilen toplantıda Gana pazarının Türk ihracatçıları için risk ve fırsatları, pazara giriş yöntemleri, Ganalı firmalara nasıl ulaşılacağı konularının yanı sıra ihracatçılara nakliye, gümrükleme ve sigorta konuları ele alındı.
 
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi’nin açılış konuşması ile başlayan İhracat Pusulası etkinliği, Gana Cumhuriyeti İstanbul Başkonsolosu Muhammed Nurudeen İsmaila, DEİK/Türkiye-Gana İş Konseyi Başkanı Pelin Güneşoğlu, TİM Genel Sekreteri Bader Arslan, Coface Ticari Gruptan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ali Gençtürk, T.C. Ekonomi Bakanlığı Akra Önceki Ticaret Müşaviri Ziya Çamur ve Elvan Grup İhracat Müdürü Adem Karaduman’ın katılımı ile gerçekleşti.
 
 “Bugün De Rotamız Gana”
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, İhracat Pusulası etkinliklerine Güney Kore pazarı ile start verdiklerini hatırlatarak, “Güney Kore pazarı ile ilgili ihracatçılarımızı detaylı olarak bilgilendirdik. Bugün de rotamız Gana. Sahra altı Afrika’da bağımsızlığını elde eden ilk ülke Gana. Aynı zamanda, bölgesinin güçlü ekonomilerinden biri. Daha 8 yıl önce GSYH’sinin yüzde 45’i tarımdan oluşurken, şu an milli hasılasının yarısından fazlası hizmet sektöründen oluşuyor. Gana altın ve petrol gibi zengin yer altı kaynakları ve meşhur kakaosuyla geniş bir ürün yelpazesine sahip” diye konuştu.
 
“Ticaretin Önündeki Engelleri Bir Bir Aşmalıyız”
İhracat Pusulası etkinlikleri ile amaçlarının ihracatçı firmaları doğru pazara kanalize ederek, sağlıklı bir dış ticaret ekosistemi oluşturmak olduğunu ifade eden Büyükekşi, “2016’da Gana’ya olan ihracatımız 298 milyon dolar. İthalatımız ise 180 milyon dolardır. 13 milyar dolar ithalatı olan Gana’dan bugün sadece yüzde 2,6 pay alıyoruz. Bu rakamlar bizim gibi iki dost ülke için yeterli değil. Türkiye, Gana’ya ihracatta motorlu kara taşıtları, örme giyim eşyaları, demir-çelik çubuklar ile dokuma halılar gibi ürünlerde büyük potansiyel barındırıyor. Aynı şekilde Gana’nın Türkiye’ye ihracatında da kimyevi maddeler, maden cevherleri ile gıda ürünlerinde ciddi bir potansiyel mevcut. Bu potansiyeli kullanmak da iki ülkenin iş insanlarına düşüyor. Birlikte daha güzel işler ortaya koymalıyız.Ticaretin önündeki engelleri bir bir aşmalıyız." şeklinde konuştu.
 
İhracatçıları Gana Pazarında Zorlayan Sorunlar
Büyükekşi, ihracatçılar tarafından bizzat dile getirilmesi istenilen sorunları şu sözleri ile ifade etti: “Ganalı firmaların güvenilirliği hakkında tereddüt eden ihracatçılarımızın  bilgi edinebilecekleri yetkin bir makam bulunmuyor. Bu da diğer birçok Afrika ülkesine olduğu gibi Gana pazarına yönelmemizde engel arz ediyor. Gana'daki gümrük vergilerinin sıklıkla değişmesi pazarın öngörülebilirliğini azaltıyor. Bu da firmalarımız için caydırıcı olabiliyor. Son olarak, Afrika'nın iç kesimlerinde yer alıp deniz yolu ile bağlantısı olmayan Nijer, Mali gibi ülkelere yapılan ihracatta Gana limanları kullanılıyor. Ancak, Gana limanlarına gelen ürünlerin diğer ülkelere geçişi sırasında zaman alıcı ve masraflı uygulamalar mevcut. Bu da, ihracatçılarımızı zor durumda bırakıyor. Biz de diyoruz ki; kuvvetli insanlara has olan irade, her şartta bir yol açıp geçmesini bilir.”
 
“Gana, Çin Ürünlerine Olumsuz Bakıyor, Bu Da Türk Firmalar İçin Avantaj”
Gana Cumhuriyeti İstanbul Başkonsolosu Muhammed Nurudeen İsmaila, “24 milyon nüfusu olan Gana ile çok büyük bir nüfusa sahip olan Türkiye arasında önemli fırsatlar var. Türkiye bizim için büyük bir market. İki ülke arasındaki ilişkilerimizi birlikte daha da güçlendireceğiz” dedi.
 
DEİK/Türkiye-Gana İş Konseyi Başkanı Pelin Güneşoğlu ise Gana’nın Türk firmaları için önemli bir üs olduğunu belirterek, “2016 yılında Gana 3 milyar dolar yabancı yatırımı çekmiş. İki ülke arasındaki ticari ilişkileri artırmak en büyük hedefimizdir. Özellikle Gana’da tarım ve tarıma dayalı sanayi ve gıda üretimi konusunda önemli bir üretim sağlanamadığını görüyoruz. Bu anlamda gıda sektöründe önemli bir ticaret potansiyeline sahipler. Yatırım yapmak isteyenler için Gana’da büyük fırsatlar var. Tekstil, turizm, enerji sektörlerinde de iş fırsatları çok fazla. Potansiyel ürünler arasında iş makineleri, kanatlı etler, balıklar, tedavi amaçlı ilaçlar sayılabilir. Gana’da Çin ürünlerine karşı olumsuz bakıyorlar. Daha kaliteli ürün üreten Türkler için bu Çinli firmalara karşı önemli bir avantajdır” diye konuştu.
 
TİM Genel Sekreteri Dr. Halil Bader Arslan da Gana’nın toplam ithalatında istikrarlı bir artış olduğuna dikkat çekerek, “Binden fazla firmamız Gana’ya ihracat yapıyor. Gana Afrika’daki ülkeler arasında en rahat ticaret yapılacak ülkedir” dedi.
 
Coface Ticari Gruptan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ali Gençtürk Gana pazarındaki ticari riskler, alacak sigortası ve bu alanlara Coface’ın ihracatçılara sunduğu hizmetleri aktarırken, T.C. Ekonomi Bakanlığı Akra Önceki Ticaret Müşaviri Ziya Çamur, müşavirlik görevi süresince elde ettiği deneyimleri firmalarla paylaştı. Gana’ya en çok ihracat gerçekleştiren firmalarımızdan Elvan Grup’un İhracat Müdürü Adem Karaduman ise firmalar özelinde Gana pazarına bakış açılarını ve deneyimlerini aktardı.
 
 
 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.