CHP’den Geçici İşçiler İçin Önerge

CHP İstanbul Milletvekili Yakup Akkaya geçici işçi sorununu Meclis gündemine taşıdı. Akkaya; Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Jülide Sarıeroğlu’nun yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesinde; kamuda geçici statüde çalışan işçi sayısını, bunların Bakanlıklar nezdinde dağılımını ve çalışan bu geçici işçilerin kadroya alınıp alınmayacağını sordu.

Akkaya verdiği soru önergesinde; 2007 yılında yapılan düzenleme ile Kamuda 6 ay ve daha uzun süreli çalışan geçici işçilerin daimi işçi kadrosuna alındığını; ancak 6 aydan daha kısa süreli( 5 ay 29 güne kadar) çalışan işçilerin ise bu kapsamın dışında tutularak bu işçilere pek çok mağduriyetler yaşatıldığını ifade etti.

Ayrıca; geçici işçilerin çalıştığı veya çalıştırılabileceği işlerde taşeron işçi istihdam edildiğinin ve taşeron işçilerinin işçilik maliyetlerinin daha da yüksek olduğunun ilgili kurumlardaki sendikalar tarafından vurgulandığını belirten Akkaya; kamuda tasarruf sağlanması açısından; işçi istihdam ederken; geçici- taşeron işçi bazında gerekli maliyet hesabının yapılıp yapılmadığını sordu.

CHP'li Akkaya’nın Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Sayın Jülide Sarıeroğlu tarafından yazılı olarak yanıtlanması istemiyle verdiği önerge şöyle:

Bilginiz dahilinde olduğu üzere kamuda kanayan bir yara olan geçici işçi sorunu 2007 yılında kısmen çözümlenmiştir. 4.4.2007 tarih ve 5620 sayılı Kamuda Geçici İş Pozisyonlarında Çalışanların Sürekli İşçi Kadrolarına Veya Sözleşmeli Personel Statüsüne Geçirilmeleri, Geçici İşçi Çalıştırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile kamu kesiminde altı aydan fazla çalışan geçici işçiler daimi işçi kadrolarına alınmıştır. Aynı kanunun Geçici 1. Maddesi ile de altı aydan daha az çalışan geçici, kampanya ve mevsimlik işçilerin çalıştırılacağı düzenlemesi yapılmıştır.

Başta orman, şeker ve demiryolu sektörlerinde olmak üzere birçok kamu işyerinde halen geçici, kampanya veya mevsimlik işçi çalıştırılmaktadır. Kadroya geçirilmeyen bu işçiler ilgili kanun gereği yılda 179 gün (5 ay 29 gün) çalıştırılmaktadır. Anılan işçiler uzun yıllardır bu şekilde çalıştırılmaktadır.

Aynı şekilde, ülkemizde tarım ve sanayi entegrasyonu açısından stratejik önem arz eden tarım ve orman sanayinde de mevsimlik işçi ve kampanya işçisi istihdam edilmektedir. Geçici işçilerin çalışmadığı dönemler için genel sağlık sigortası primleri de kamu kurumları tarafından karşılanmaktadır.

Kamuda hâlihazırda geçici statüde çalışan işçiler altı aydan daha az çalıştırılırken, çalıştıkları işyerlerinde 4734 Sayılı Kamu İhale kanunu çerçevesinde hizmet alım yoluyla bu geçici işçilerin çalıştığı işlerde ve/veya bu işçilerin çalıştırılabileceği işlerde taşeron işçi istihdam edildiği ve taşeron işçilerinin işçilik maliyetlerinin daha da yüksek olabildiği de söz konusu kurumlarda örgütlü sendikalarca dile getirilmektedir.

Bu çerçevede;

  1. Kamu kurum ve kuruluşlarında geçici statüde çalıştırılan işçi sayısı nedir?
  2. Bu geçici işçilerin bakanlıklar ve kurumlar nezdinde dağılımı nedir?
  3. Kamu kurum ve kuruluşlarında geçici statüde çalıştırılan işçilerin kadroya alınmasına ilişkin herhangi bir çalışmanız bulunmakta mıdır?
  4. Yıllardır başarılı olarak çalışan, bilgi, beceri ve deneyimleri ile işyerine faydalı olan bu işçilerin yaptığı işlerin mevsimlik veya kampanya işleri olup olmadığına ilişkin bir çalışma yapılmış mıdır?
  5. Geçici statüde işçi çalıştırılan kamu kurum ve kuruluşlarında işçi ihtiyacı talebinde bulunulmuş mudur?
  6. Geçici statüde işçi çalıştırılan kamu kurum ve kuruluşlarında geçici işçilerin çalıştığı işler için hizmet alımı ihalesi yapılmakta mıdır? Eğer hizmet alım ihalesi yapılmaktaysa bu ihalelerin birim işçilik maliyetleri ile geçici statüde çalışan işçilerin birim işçilik maliyetleri karşılaştırması yapılmış mıdır?
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.