Öne Çıkanlar meclis Ebru Gündeş Lale Cangal riskli bölge DFB Mesleki Yeterlilik Belgesi Aranan 40 Meslek meclis başkanı laiklik açıklamaları yeşil türbe gülben ergen ambulans ted abd savunma bakanı

Uzun Süreli Hareketsizlik Pıhtı Atma Riskini Arttırıyor

Memorial Hizmet Hastanesi Kalp ve Damar Cerrahi Bölümü'nden Prof. Dr. Harun Arbatlı, “13 Ekim Dünya Tromboz Günü” dolayısıyla halk arasında toplar damar tıkanıklığına bağlı pıhtı atması olarak bilinen tromboembolizm ve alınması gereken önlemler hakkında bilgi verdi.

Arbatlı, halk arasında toplar damar tıkanıklığına bağlı pıhtı atması olarak bilinen tromboembolizm riskinin gebelik, uzun uçak yolculukları, hormon tedavileri ya da doğum kontrol haplarıyla artabileceğini ifade ederek fazla kilolardan kurtulup, hareketli bir yaşam tarzı benimsemek alınabilecek önemli önlemler arasında olduğunu belirtti.

Her Yaşta Görülebiliyor

Kan pıhtısının dolaşımla birlikte bir uç damarda yeni tıkanmalara neden olarak ciddi tablolara neden olabileceğini belirten Arbatlı, “Her yıl binlerce kişinin ölümüne veya kalıcı rahatsızlıklara neden olan tromboembolizm her yaş grubunda görülebilmektedir. İlerleyen yaşlarda daha fazla görülen tromboembolizm, genetik hastalıklarla ortaya çıkabildiği gibi dış etkenlere bağlı da gelişebilmektedir” açıklamasında bulundu.

Gebelik Döneminde Hareketsiz Kalmayın

Vücudun hormonal dengesinin değiştiği ve anne adayının hareketlerinin kısıtlandığı gebelik dönemi de tromboembolizm bakımından riskli bir dönem olduğunu ifade eden Prof. Arbatlı, hamilelik sürecinde pıhtı atma görülme olasılığı diğer kadınlara kıyasla 4-5 kat daha fazla olduğunu belirtti.
Öte yandan Arbatlı, aşırı kilolu kişilerin kan kolesterol düzeyinin artması tromboembolizm riskini arttırdığını, kanın pıhtılaşma faktörlerini olumsuz etkileyen sigara kullanımının bilinen riskler arasında olduğunu açıkladı.
 
Uzun Uçak Yolculuklarına Dikkat

Hareketsizliğin neden olabildiği tromboembolizm uzun uçak yolculuklarında görülebileceğini özellikle 4 saati aşan uçak seyahati yapan insanlarda yüksek sıklıkta tromboembolik hastalıklara ve ölümlere rastlandığı konusunda uyaran Arbatlı, uzun uçak yolculuklarında dikkat edilmesi gerekilenleri şöyle sıraladı:

“Klima nedeniyle havadaki nem oranının düşük olması ve vücudun öngörülemeyen sıvı kaybı yaşaması. 
Alkol ve kafein tüketimi nedeniyle vücudun su kaybının daha da fazlalaşması.
Yolcuların uzun süre boyunca bacaklarını uzatamadan hareketsiz bir pozisyonda kalmaları,
Uçuş boyunca emniyet kemerinin bağlı kalması nedeniyle bel ve kalça bölgesinde oluşan basınç,
Uçuş korkusu nedeniyle yolcuların sakinleştirici ya da uyku hapları alınması ve buna bağlı olarak uzun süreli hareket kısıtlığı toplardamarlar içerisindeki kan akımının yavaşlamasına neden olarak pıhtı atmasına yol açabilmektedir.”

Riski Azaltmak Mümkün Mü?

Arbatlı, pıhtı atma riskinden korunmak için basit ama etkili önlemler almanın mümkün olduğunu belirterek riski azaltmak neler yapılacağını şöyle ifade etti:
“Gün içinde bol su tüketilmelidir.
 Alkol ve kafein alımına dikkat edilmelidir.
Özellikle uzun uçak seyahatlerine özel önlemler alınmalıdır. Uyku hapı kullanmayarak uçak içerisinde otururken bile bacak egzersizleri ve kısa yürüyüşlerle hareket kısıtlılığının önlenmesi hayati önem taşımaktadır.
Gebelik ve hormonal tedavi gerektiren durumlarda bilinçli yaklaşılarak doktor kontrollerinin aksatılmaması gerekir.
Yatak istirahatlerinde pıhtı oluşumunu engellemek için hareket edilmelidir.
Gerektiğinde yaşam tarzında değişiklikler yapılmalıdır.
Doktorun tavsiyesine uygun olan basınçta varis çoraplarının toplardamarlardaki kan akımı üzerinde faydası olmaktadır.
Bacaklarda varislere yatkınlık var ise, doktor takibi ile varisler tedavi ettirilmelidir.”
 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.