Öne Çıkanlar Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Ali Erbaş Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu chp genel başkanı kemal kılıçdaroğlu Türkiyede koronavirüs kaynaklı Toplam Vaka Sayısı Türkiyede Koronavirüsten hayatını kaybedenlerin sayısı Kovid19 bugünün gündemi gündem özeti cumhurbaşkanı Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanı Mahinur Özdemir Göktaş DEVA PARTİSİ Genel Başkanı Ali Babacan Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı

Bankacılık Hizmetlerinin Erişilebilirliğine Dair Yönetmelik Resmi Gazete’de

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK), Bankacılık Hizmetlerinin Erişilebilirliğine Dair Yönetmelik hazırladı. Buna göre, banka şubeleri, banka ve kredi kartları, POS cihazları, ATM’ler, internet bankacılığı ve çağrı merkezleri şubelerden sunulan hizmetler, engellilerin erişimine uygun hale getirilecek.

Resmi Gazete’nin bugünkü sayısında yayımlanan yönetmeliğe göre, bankalar hizmetlerini ve ürünlerini planlarken, engelli müşterilerin kullanımına ilişkin gereksinimleri dikkate alacak. Bankacılık hizmetlerine ilişkin sözleşmeler, banka internet sayfalarından sesli bilgilendirme ve işaret dili çevirisi yapılmış video biçimlerinde erişilebilir olması sağlanacak. Bankacılık hizmetlerine ilişkin sözleşmeler, hesap özeti, PIN, parola gibi müşteriye iletilen bilgi ve dokümanlar, talep halinde, gerekli güvenlik sağlanarak engelli müşterilere Braille alfabesi, sesli bilgilendirme, işaret dili çevirisi yapılmış video gibi farklı biçimlerde sunulacak.
 
ATM ve çevresi aydınlatılacak

Yönetmeliğe göre, ATM ekranları görüntü kalitesinin düşmesini ve görünmez olmasını önleyecek şekilde seçilecek. ATM ve çevresinin yeterli miktarda aydınlatılması, ancak ışığın ATM’yi kullanacak müşterinin gözünü olumsuz etkilememesi sağlanacak. ATM’lerde sesli menü kapsamında, asgari olarak bakiye sorgulama, para çekme, para yatırma, kredi kartı borcu sorgulama ve kredi kartı borcu ödeme işlemleri bulunacak. Sesli menülerin gerektirdiği tuşlar üzerinde yer alan sembollerin kabartma olması ve dokunulduğunda diğer tuşlardan ayırt edilebilmesi de sağlanacak.
 
ATM kontrol tuşları telefon standardına uygun şekilde, boyutları ve aralarındaki mesafe itibarıyla birbirine karıştırılmayacak şekilde yeterli alanda konumlandırılacak. Tuşların kullanımının engelli müşterilere zorluk çıkarmayacak şekilde en az fiziksel hareket ve güç gerektirir nitelikte olması sağlanarak engellilere erişimi kolaylaştırılacak.
 
Tekerli sandalyeden ATM’ye erişim
 
Ortopedik engelli müşterilerin erişimi için tekerlekli sandalye ile ATM’ye ulaşmak ve geri dönebilmek için ATM önünde yeterli manevra alanı bulunması gerekecek. ATM’lerin yüksekliği tekerlekli sandalyeyle erişime uygun hale getirilecek. ATM önünde basamak veya kot farkı varsa, ATM’ye ulaşım için uygun bir rampa veya uygun diğer bir düzenleme oluşturulacak.
 
Her 100 ATM’den ikisi ortopedik engelliye uyumlu olacak
 
Resmi Gazete’ye göre banka, engelli müşterilerinin sayı, adres ve durumları ile diğer bankaların ortopedik engelli müşterilerin kullanımına uygun ATM'lerinin konumlarını da dikkate alarak, ATM hizmeti sunduğu yerleri bölgelere ayırır ve her bir bölgedeki ATM cihazlarından en az bir tanesinin ortopedik engelli müşterilerin kullanımına uygun olmasını temin edecek. Banka, belirlenen ATM’nin merkezilik ve çevre şartları açısından da erişilebilir olmasını ve bölgedeki cihazlar arasında en çok fonksiyona sahip olan ile aynı fonksiyonları yerine getirebilmesini sağlayacak. Ayrıca, bankalar hizmet sunduğu her 100 ATM’den en az ikisini ortopedik engellilere uyumlu hale getirecek.
 
Şubelerde işaret dili öğrenilecek
 
Şubeler, engelli bireylere erişilebilirlik standartlarına uygun hale getirilecek. Engelli müşteriler, öncelikli şekilde hizmetten yararlanacak. Bankalar, şube personelini işaret dili öğrenmesi konusunda teşvik edecek. Şubede işaret dili bilen personelin bulunmaması durumunda, müşteriye işaret dili ile anlaşmayı sağlamak üzere görüntülü uzaktan destek sunacak.
  
 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.