Öne Çıkanlar AİLE Covid19 gündem özeti CHP Adana Milletvekili Ayhan Barut Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk chp niğde milletvekili ömer fethi gürer çiftçi binali yıldırım cumhurbaşkanı recep tayyip erdoğan Hüddam 3: Lamia Sebahat Aydın İrlandayı Avrupanın Bulut Merkezi Yapacak

ÇEVKO Araştırmasına Göre 3 Kişiden Biri Ambalaj Atıklarını Ayrı Topluyor
ÇEVKO Vakfı “İstanbul ve Türkiye Halk Geneli Tüketici Nezdinde Ambalaj Atıklarının Geri Dönüşümü Algı Araştırması” çarpıcı sonuçlar ortaya çıkardı.
 
ÇEVKO Vakfı’nın (Çevre Koruma ve Ambalaj Atıkları Değerlendirme Vakfı) ambalaj atıklarının geri dönüşümü konusunda tüketici tutum ve davranışlarını ölçmeyi amaçlayan “İstanbul ve Türkiye Halk Geneli Tüketici Nezdinde Yapılan Ambalaj Atıklarının Geri Dönüşümü Algı Araştırması”nın sonuçları açıklandı.
İstanbul’da 11 ilçede (Ataşehir, Avcılar, Bağcılar, Bakırköy, Beşiktaş, Kadıköy, Kartal, Maltepe, Pendik, Şişli, Zeytinburnu) yaşayan tüketicilerle yüz yüze görüşme yöntemiyle 503,Türkiye halk geneli tüketici nezdinde ise dijital ortamda  bin 133 kişiyle görüşülerek yapılan araştırmaya göre sadece 3 kişiden biri ambalaj atıklarını ayrı topluyor.
Bağımsız bir araştırma şirketi tarafından gerçekleştirilen araştırmaya; İstanbul’da yüzde 48’i, Türkiye genelinde ise yüzde 34’ü kadın olmak üzere, 18 yaş üstü ve yaş ortalaması yaklaşık 35 olan; AB, C, DE sosyo-ekonomik statüdeki tüketiciler katıldı. Tüketicilere; doğaya karşı duyarlılıkları ve bu duyarlılıklarını tüketim alışkanlıklarına nasıl yansıttıkları, ambalaj atıklarını ayrı biriktirip biriktirmedikleri, bağlı bulundukları ilçe belediyesi tarafından ambalaj atıklarının ayrı toplanıp toplanmadığı konusundaki bilgi yeterlilikleri soruldu.

İSTANBUL GENELİ TÜKETİCİ NEZDİNDEKİ SONUÇLAR!
İstanbul genelinde yapılan “Ambalaj Atıklarının Geri Dönüşümü Algı Araştırması”nda, tüketicilerin yüzde 23’ü “Doğaya duyarlı markaların ürünlerini satın alırım” derken; “Doğaya duyarlı markaların ürünlerini fiyat farkı olsa dahi tercih ederim” diyenlerin oranı ise yüzde 15 oldu. İstanbul genelindeki tüketicilerin yüzde 32’si ise “Ambalaj atıklarını çöpten ayrı biriktiririm, geri dönüşüm kutularına atarım” dedi.
İstanbul’da, yaşadıkları bölgede ambalaj atıklarının ilçe belediyesi tarafından ayrı toplanıp toplanmadığı sorulan tüketicilerin yüzde 47’si ayrı toplandığı bilgisine sahip olduğunu ifade ederken, yüzde 40’ı bu konuda bilgisi olmadığını, yüzde 13’ü ise bağlı bulunduğu ilçe belediyesinin ambalaj atıklarını ayrı toplamadığını belirtti. Ambalaj atıklarını ayrı toplamada sorumluluklarını yerine getiren ilçe belediyelerinin bölgelerinde yaşayan tüketicilere bu konudaki çalışmalarıyla ilgili daha fazla bilgilendirme yapması gerektiği analizine ulaşılan araştırmada; ambalaj atıklarını ayrı biriktiren İstanbullu tüketicilere, muhteviyatı nedeniyle toplanmasında ayrı bir özen ve dikkat isteyen cam ambalaj atıklarını ayrı toplayıp toplamadıkları da soruldu. Ambalaj atıklarını ayrı topladığını belirten tüketicilerin yüzde 51’i, cam ambalaj atıklarını da diğer ambalaj atıkları ile birlikte topladığı bilgisini verdi.

DİJİTAL TÜKETİCİLERDE ORANLAR DAHA YÜKSEK
Dijital araştırma ile Türkiye genelinde yapılan araştırma sonuçlarının analizinde; dijital dünya kullanıcılarının çevre ve doğaya karşı daha duyarlı tutum sergilediği, doğaya duyarlılıkta ve ambalaj atıklarını ayrı toplamada oranlarının yükseldiği görüldü. Bu grubu oluşturan tüketicilerin yüzde 62’si “Doğaya duyarlı markaların ürünlerini satın alırım” derken, “Doğaya duyarlı markaların ürünlerini fiyat farkı olsa dahi tercih ederim” diyenlerin oranı ise yüzde 44 oldu.
İstanbul genelinde ambalaj atıklarını ayrı toplayan genel tüketici oranı yüzde 32 iken, İstanbul’daki dijital dünya kullanıcıları tüketicilerde ambalaj atıklarını ayrı toplama oranı yüzde 70’lere vardı. Ayrıca, cam atıkları ayrı diğer ambalaj atıklarından ayrı biriktirenlerin oranı da, dijital dünya kullanıcısı tüketicilerde yüzde 57’lik oranla daha yüksek çıktı. İstanbul’da yaşayan dijital dünya kullanıcılarına da bağlı oldukları ilçe belediyesinin ambalaj atıklarını ayrı toplayıp toplamadığı da soruldu.  Bu sorunun “Evet, ayrı topluyor” yanıtının oranı yüzde 71, “Hayır, ayrı toplamıyor” yanıtının oranı ise yüzde 29 oldu. 

“TOPLUMSAL BİLİNÇ ARTMALI”
Araştırmayı değerlendiren ÇEVKO Vakfı (Çevre Koruma ve Ambalaj Atıkları Değerlendirme Vakfı) Genel Sekreteri Mete İmer; “Birçok önemli verinin yanı sıra her üç kişiden sadece bir kişinin ambalaj atıklarını ayrı topladığını ortaya koyan araştırma, bu konuda toplumsal bilincin daha fazla artması gerektiğini ifade ediyor” dedi.
Ambalaj atıklarının ayrı biriktirilerek geri dönüşüme kazandırılmasının hayati önemine dikkat çeken Mete İmer, Dünya’yı tehdit eden iklim değişikliği ile mücadelede, atıkların kaynak olarak geri dönüşüme kazandırılması ve tüketicilerin nezdinde, toplumun her kesiminde bu farkındalığın artması gerektiğini kaydetti. İmer ayrıca, ekonomik ve sürdürülebilir bir geri dönüşüm sisteminde, cam ambalaj atıklarının diğer ambalaj atıklarından ayrı toplanması ve geri dönüşüme sağlıklı bir şekilde sevk edilmesinin önemine de dikkat çekti.
Mete İmer, yapılan araştırma kapsamında tüketicilere yöneltilen sorularla; ülkelerin gelişmişliğinin göstergelerinden biri olarak değerlendirilen sürdürülebilir geri kazanım sisteminin Türkiye’deki gelişimi için vakıf olarak yürüttükleri çalışmaların da tüketici nezdinde takdir gördüğü sonucuna ulaştıklarını da belirtti.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.