Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 3. Havalimanı Projesi hakkındaki iddialara ilişkin, “Alanın kuş göç yolları ve kuş-uçak çarpmaları açısından değerlendirilebilmesi ve tedbir önerilerinin geliştirilebilmesi için ilkbahar ve sonbahar göç döneminde, göçmen ve yerli türler ile kışlayan türler iki yıl süreyle izlenerek, göç yolları ve uçuş rotaları belirlenecektir” dedi.

 -“KUŞLARIN UÇUŞ ROTALARI BELİRLENMEKTEDİR”-

CHP İstanbul Milletvekili Sezgin Tanrıkulu soru önergesinde, “3. Havalimanı Projesinin İstanbul'un kıtalararası kuş göç yolu üzerinde olması göz ardı edilerek hazırlanmasının sebebi nedir? 3. havalimanını kullanan uçakların göçmen kuşlarla çarpışma riskinin 3-4 kat daha fazla olduğu iddiası doğru mudur?” diye sordu.

Soru önergesini yanıtlayan Ulaştırma Bakanı Yıldırım, “İstanbul Yeni Havalimanı için kuş göçü gözlemleri iki yıl boyunca, konusunda uzman bir akademisyen (ornitolog) başkanlığındaki bir ekibe yaptırılarak, kuşların uçuş rotaları belirlenmektedir. Kuş gözlemleri, uluslararası alanda kabul görmüş olan yöntemlerle yaptırılmaktadır” dedi.

-“İKİ YIL SÜREYLE İZLENEREK, GÖÇ YOLLARI VE UÇUŞ ROTALARI BELİRLENECEKTİR”-

3. Havalimanı Projesinin Atatürk Havalimanı ile aynı doğrultuda yer aldığını belirten Ulaştırma Bakanı Yıldırım, şöyle devam etti:

“İddiada yer alan kuş çarpma riskinin nasıl hesaplandığı bilinmemekle birlikte, kuş uçak çarpışmaları ile ilgili risk analizi ancak faaliyetin inşaat ve işletme aşamasında kuş sayımları yapılması ile birlikte hazırlanabilecektir. Bu alanda kuş hareketleriyle ilgili olarak alınacak tedbirleri de içeren kuş gözlem raporu, yatırımcı firma tarafından inşaata başlanmadan kuş gözlemleri konusunda deneyimli bir akademisyen başkanlığında uzman bir ekibe hazırlattırılacaktır. Alanın kuş göç yolları ve kuş-uçak çarpmaları açısından değerlendirilebilmesi ve tedbir önerilerinin geliştirilebilmesi için ilkbahar ve sonbahar göç döneminde, göçmen ve yerli türler ile kışlayan türler iki yıl süreyle izlenerek, göç yolları ve uçuş rotaları belirlenecektir. Proje kapsamında izleme çalışmaları Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı, 3. Havalimanı sahasını kapsayacak olup, kümülatif değerlendirme yapılacaktır. Yapılacak gözlem sonuçlarına göre getirilecek tedbir ve öneriler uygulanacaktır. İki yıllık izleme neticesinde ortaya çıkacak sonuca göre sürekli izleme programı oluşturulacak ve izlemeler yapılarak izleme sonuçlarına göre gerekli tedbirler alınacaktır. Kuş gözlem raporları 6 aylık periyotlar halinde Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü'ne sunulacak ve Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünün görüşü alınacaktır.”

-“KUŞ GÖZLEM RADARLARININ KURULMASI GİBİ EK TEDBİRLER İSTEYEBİLECEKTİR”-

3.Havalimanı projesinin tamamıyla uluslararası dokümanlarda yer alan yükümlülükler çerçevesinde planlandığına işaret eden Bakan Yıldırım, şöyle dedi:

“Kuş gözlem raporları, Havalimanı işletmeye geçmeden önce Orman ve Su İşleri Bakanlığı Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü'ne sunularak görüş alınacak ve Bakanlık gerekli gördüğü takdirde havalimanına işletme ruhsatı verilmeden önce kuş gözlem radarlarının kurulması gibi ek tedbirler isteyebilecektir. Orman ve Su İşleri Bakanlığının ek tedbirler istemiş olması durumunda, bu ek tedbirler de havalimanında uygulanacaktır. Böylece radar sistemiyle kuşların göç hareketleri takip edilerek uçakların iniş ve kalkışının düzenlenmesi yapılabilecektir.

-“HAVALİMANI İÇERİSİNDE VE ÇEVRESİNDE KUŞLARIN BARINABİLECEĞİ ORTAMLARIN OLUŞMAMASI KONUSUNDA ÇALIŞMALAR YÜRÜTÜLECEKTİR”-

 Ayrıca havalimanı içerisinde ve çevresinde kuşların barınabileceği ve beslenebileceği ortamların (su birikintisi, çöplükler, ağaçlar) oluşmaması konusunda çalışmalar yürütülecektir. İstanbul Yeni Havalimanı ile ilgili uygulama projeleri hazırlanırken bir yandan da aynı titizlikle uzman ekiplerle işbirliği ile çevresel etkileşimler incelenmekte, bölgenin florası ile çalışmalar yapılmakta, kuş gözlem çalışmaları titizlikle yürütülmektedir. İstanbul Yeni Havalimanı bittiğinde Leed Sertifikası almayı hedefleyen çevreyle barışık bir havalimanı olacaktır.”

-“3.HAVALİMANINI KULLANACAK UÇAKLARIN GÖÇMEN KUŞLARLA ÇARPIŞMA OLASILIĞININ DÜNYADA KULLANILAN HAVALİMANLARINDAN FARKLI OLMAYACAĞI DEĞERLENDİRİLMEKTEDİR”-

3.Havalimam projesinin ICAO Annex-14 kriterleri çerçevesinde meteorolojik, topografîk ve seyrüsefer koşulları tamamen uluslararası doküman ve kurallara uygun planlandığını belirten Ulaştırma Bakanı, “3. Havalimanını kullanan uçakların kuşlarla çarpışması durumunda uçaklarda meydana gelebilecek hasara ilişkin herhangi bir öngörüde bulunmak yanlış sonuçlara neden olabilecektir. Çünkü, dünyadaki tüm havalimanlarında kuş çarpması söz konusu olmakta; bunların uçaklarda meydana getirdiği hasar ve havayolu şirketlerine maliyetleri konusunda Bakanlığımızda herhangi bir bilgi bulunmamaktadır.3.Havalimanını kullanacak uçakların göçmen kuşlarla çarpışma olasılığının dünyada kullanılan havalimanlarından veya Atatürk Havalimanından farklı olmayacağı değerlendirilmektedir” dedi.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.