Havayolları Dakikada 300 Bin Dolar Nakit Kaybına Uğruyor

THY dahil 290 havayolu şirketini çatısı altında toplayan ve sivil hava trafiğinin yüzde 82’sini temsil eden  Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), yaz aylarında beklenen yolcu artışı olmayınca  havayollarının nakit kaybının yılın ikinci yarısında 77 milyar dolara ulaşacağını açıkladı. Bu tahminlere göre havayolu şirketlerinin aylık nakit açığı 13 milyar dolar olurken, her dakikadaki nakit kaybı da 300 bin dolara ulaşacak. 


IATA küresel çapta ilk yarıda toplam 160  milyar dolar doğrudan  ve dolaylı finansal yardım ve teşvik alan hava yolu şirketleri ve sektör için daha olumsuz geçmesi beklenen kış aylarına girmeden hükümetlerden sektörü daha fazla destekleme talebinde bulundu. Hava yolculuğundaki yavaş toparlanma nedeniyle havayolu endüstrisinin 2021'de aylık ortalama 5-6 milyar dolarlık bir oranda nakit kaybı yaşamaya devam edeceği öngörülüyor.

4.8 MİLYON KİŞİ İŞİNİ KAYBEDEBİLİR

Havacılık sektörünün 4.8 milyon kişinin işini kaybetme riskiyle karşı karşıya bulunduğu ve havacılıkla bağlantılı diğer sektörlerle birlikte bu sayının  46 milyon kişiye ulaşabileceği ve 1.8 trilyon dolarlık bir ekonomik değer kaybının oluşabileceği belirtiliyor. 

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA tarafından yapılan hesaplamalara göre bu yılın ikinci yarısında sektörün nakit kaybı aylık bazda 13 milyar dolar toplamda da 77 milyar dolara ulaşacak. IATA, ikinci çeyrekte hava yolu şirketlerinin maliyetleri yüzde 50'nin biraz üzerinde düşürmesine rağmen, gelirleri bir önceki döneme göre neredeyse yüzde  80 düştüğü için sektörün bu dönemde 51 milyar dolar  nakit çıkışı yaptığını  tahmin ediyor. Toparlanma yavaş gerçekleştiği için sektörün 2021'de  nakit açığının toplamda 60-70 milyar dolara ulaşması bekleniyor. IATA 2022 yılında da sektörün nakit pozisyonunun artıya dönemeyeceğini öngörüyor. 

NAKİT YAKMAYA DEVAM 

IATA Başkanı Alexandre de Juniac "Hava taşımacılığı endüstrisinin canlı kalmasını ve ekonomileri yeniden birleştirmeyi ve seyahat ve turizmde milyonlarca işi desteklemeyi amaçlayan bu destek için minnettarız. Ancak kriz, herhangi birimizin hayal edebileceğinden daha derin ve uzun. Ve ilk destek programları bitiyor. Bugün alarm zilini tekrar çalmalıyız. Bu destek programları değiştirilmezse veya genişletilmezse, halihazırda zorluklar yaşayan bir sektör için sonuçları çok daha ağır olacaktır. Tarihsel olarak, yoğun yaz sezonunda elde edilen nakit, daha zayıf kış aylarında havayollarının desteklenmesine yardımcı oluyor. Ne yazık ki, bu yılki felaket getiren ilkbahar ve yaz hiçbir tampon sağlamadı. Aslında, havayolları dönem boyunca nakit yaktı ”dedi. De Juniac . “Tüm sektör için devlet desteğine ihtiyaç var. Krizin etkisi, havaalanı ve hava seyrüsefer altyapısı ortaklarımız da dahil olmak üzere seyahat değer zincirinin tamamına yayılmış durumda” açıklamasında bulundu. 

HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİN KENDİ ALDIĞI ÖNLEMLER

Öte yandan havayolları, maliyetleri düşürmek için bir dizi önlemler almış durumdalar.  Bu kapsamda  binlerce uçak parka çekilirken, rotaların sayısı azaltıldı ve kritik olmayan masraflar kısıldı, yüzbinlere varan sayıda sektöre gönül vermiş ve deneyimli personel işten çıkarıldı. 

Yakın tarihli bir IATA anketi ise  pandemi koşulları yanı sıra  artan seyahat maliyetleri nedeniyle tüketiciler nezdinde havayoluyla seyahat isteğinin ve iştahının azalmış durumda olduğuna işaret ediyor.Anket verilerine göre  seyahat edenlerin yaklaşık üçte ikisinin, genel ekonomi veya kişisel mali durumları stabilize olana kadar seyahati erteleyeceklerini belirttiler. IATA Başkanı  De Juniac, "Bu hassas zamanda seyahat maliyetinin artırılması, seyahate dönüşü geciktirecek ve sektörü risk altında tutmaya devam edecektir" dedi.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.