Öne Çıkanlar Covid19 binali yıldırım gündem Kuşadası Belediyesi çin ihracat Akşener vodafone merkez bankası Afrin Gürer MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli

TZOB Başkanı Bayraktar: Meyve Üretimi Artıyor, İhraç Da Artırılmalı

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Türkiye’de meyve üretim alanı ve üretim miktarının arttığını ancak ihracatta potansiyelin tam anlamıyla değerlendirilemediğini belirtti. Bayraktar, “Türkiye, çok daha fazla meyve ihraç edebilir. Bunun için mevcut pazarların zorlanması, yeni pazarlar bulunması, dış pazarlara uygun üretim yapılması ve iyi bir depolama, nakliye, ambalaj, marka, pazarlama sistemi ortaya konulması gerekir” dedi.

Avoködo Üretimi arttı

TZOB Başkanı Bayraktar yaptığı yazılı açıklamada, tarımda üretim alanlarının meyve bahçelerine doğru kaydığını belirterek, son 5 yılda meyve üretim alanlarının yüzde 9,08 artarak 3,01 milyon hektardan 3,28 milyon hektara yükseldiğini kaydetti. Bayraktar, “Bu dönemde meyveler içinde üretim alanı en fazla artan meyve yüzde 223,6 ile avokado oldu. Bu ürünü yüzde 122,3 ile ahududu, yüzde 99,2 ile muşmula, yüzde 73,5 ile ceviz ve yüzde 73 ile badem takip etti. Miktar olarak ise 70 bin 195 hektarla Antep fıstığının en yüksek üretim alanı artışı gösterirken, Antep fıstığını 49 bin 454 hektar artışla yağlık zeytinyağı, 34 bin 763 hektar artışla fındık izledi” dedi.

Bitlis Ve Gaziantep İlk Sırada

Son 5 yılda keçiboynuzu üretim alanlarında yüzde 57,7, nektarin şeftali üretim alanlarında da yüzde 51,8 artış olduğunu belirten Bayraktar, şunları kaydetti:
“Üretim alanındaki artış narda yüzde 49,2, kivide yüzde 40,3, muzda yüzde 31,9, Antep fıstığında yüzde 31,7, mandalinada yüzde 30,7, armutta yüzde 23,3, erikte yüzde 23, çilekte yüzde 21,5, kirazda yüzde 21,4 oldu. Miktar açısından aynı dönemde üretim alanları,  kirazda 14 bin 362, bademde 12 bin 523, armutta 4 bin 715,  sofralık zeytinde 3 bin 449, satsuma mandalinada 2 bin 875, incirde bin hektar arttı. Bu dönemde üretim alanı turunçta yüzde 76,3, king mandalinada yüzde 39,1, yafa portakalda yüzde 24,6, azaldı.”
Bayraktar, son 5 yılda, iller arasında meyve üretim alanı en fazla artan ilin yüzde 149,4 ile Bitlis olduğunu, bu ili yüzde 109,5 ile Yozgat, yüzde 69,3 ile Edirne, yüzde 64,6 ile Bartın, yüzde 45 ile Iğdır, yüzde 43,5 ile Kırşehir, yüzde 43,2 ile Şırnak’ın izlediğini belirtti. Bayraktar, miktar olarak en fazla artışın ise 52 bin 424 hektarla Gaziantep’te olduğunu, Gaziantep’i 26 bin 608 hektarla Ordu, 21 bin 363 hektarla Manisa’nın takip ettiğini ifade etti.

Meyveciliğin diğer bitkisel ürünlere göre ekonomik değeri yüksek bir üretim şekli olduğunu, ülke tarım alanlarının sadece yüzde 3,28’inin meyve alanları olmasına karşın, toplam bitkisel üretim değerinin yüzde 30,6’sını meyvelerin karşıladığını belirten Bayraktar, şöyle devam etti:
“Meyve üretim alanı da üretim miktarı da artıyor. Son beş yılda meyve üretimi yüzde 6,7 artarak 17,9 milyon tondan 19,1 milyon tona yükseldi. Türkiye’nin çok daha fazla meyve üretecek potansiyeli var. Önümüzdeki dönemde de meyve üretiminde üretim alanları artmaya devam edecektir. Burada önemli olan fazla üretimi üretici ve tüketici lehine çevirmektir. İhracat önemlidir. Irak, Rusya gibi pazarlarda sıkıntılar devam etmektedir. İhracatta potansiyelin tam anlamıyla değerlendirildiğinden söz edilemez. Türkiye, çok daha fazla meyve ihraç edebilir. Bunun için mevcut pazarların zorlanması, yeni pazarlar bulunması, dış pazarlara uygun üretim yapılması ve iyi bir depolama, nakliye, ambalaj, marka, pazarlama sistemi ortaya konulması gerekir. Alıcıların istediği standart ve kalite sağlanmalı, markalaşma çabaları artırılmalıdır. İç piyasada da üretici ve tüketici arasındaki fiyat farkının azaltılması hem üreticinin istikrarlı bir gelir elde etmesini sağlayacak hem de tüketicinin makul fiyatlarla ürün tüketmesini sağlayacak, iç tüketimi de artıracaktır.”

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.