Öne Çıkanlar ankara chp tsk deprem diyarbakır konya bodrum ırak sgk cumhurbaşkanı erdoğan zam abd

İhracat Mart Ayında 15.1 Milyar Dolarla Tarihin En Yüksek Aylık Rakamına Ulaştı

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre ihracat aylık bazda ilk kez 15 milyar doları aşarken, Mart ayında ihracat geçen yılın aynı ayına göre yüzde 11,5 artarak 15 milyar 106 milyon dolara yükseldi. Bu rakamlarla 2018 Mart ayının ihracat tarihindeki en yüksek ihracat gerçekleştirilen ay olduğu bildirildi. 

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, Mart ayı ihracat rakamlarını Kilis Valisi Dr. Mehmet Tekinarslan ve TİM Başkanvekili Mustafa Çıkrıkçıoğlu ile birlikte Kilis Öncüpınar Sınır Kapısı’nda açıkladı. Toplantıda konuşan TİM Başkanı Büyükekşi, “Ocak-Mart döneminde ihracatımız yüzde 10,4 artışla 40,7 milyar dolara ulaşırken 12 aylık ihracatımız yüzde 10,5 artışla 160 milyar dolara yaklaştı. Yıl sonunda ise hedefimiz, 170 milyar doların üzerine çıkmak” dedi. 
DEĞER OLARAK ARTTI, MİKTAR AZALDI
TİM Başkanı Büyükekşi, miktar bazında ihracatın ise Mart ayında yüzde 7,6 azalarak 10,5 milyon ton olduğunu dile getirdi “İhracatımız çift haneli artarken, ihracat miktarımızın azalması, aynı malı çok daha yüksek fiyata sattığımızı gösteriyor. Ar-ge ve inovasyona dayalı, markalı, tasarım eli değmiş ürünlerle inşallah ihracat birim fiyatımızı çok daha ileri seviyelere taşıyacağız” dedi.
Parite değişimlerinin ihracata etkisine de değinen Büyükekşi, “Mart ayında parite etkisi pozitif yönlü olarak 1,1 milyar dolar oldu. Bunda özellikle Euro Dolar paritesinin geçen seneye göre daha yüksek olması etkili. Yıl genelinde paritenin 1,22 seviyelerinde olmasını bekliyoruz” diye konuştu. 
3.1 MİLYAR DOLARLA OTOMOTİV YİNE İLK SIRADA
TİM verilerine göre sektörel bazda Mart ayında en fazla ihracatı, 3,1 milyar dolarla yine otomotiv sektörü yaptı. Bu sektörün ihracatı Mart ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 16,1 arttı. Otomotiv sektörünü, 1,7 milyar dolarla hazırgiyim ve konfeksiyon ve 1,6 milyar dolarla kimyevi maddeler sektörleri takip etti. Mart ayında en fazla ihracat artışı yaşayan sektörler ise yüzde 53,7 ile Mücevher, yüzde 48,9 ile Zeytin ve Zeytinyağı, yüzde 34,7 ile Yaş Meyve ve Sebze oldu. Genele bakıldığında ise tarım ihracatı yüzde 7,1 ve sanayi ürünleri ihracatı yüzde 12,6 artarken, madencilik ürünleri ihracatı yüzde 1,4 azaldı.
154 ÜLKEYE İHRACAT ARTTI
TİM verilerine göre Mart ayında 154 ülke ve bölgeye ihracat arttı. En fazla ihracat yapılan ilk 5 ülkeden; Almanya’ya ihracat yüzde 13,6; İngiltere’ye yüzde 19,1; İtalya’ya yüzde 18,1; İspanya’ya yüzde 23,8 artarken, ABD’ye ihracatımız yüzde 1,5 azaldı. En fazla ihracat yapılan 20 ülke arasında ise en yüksek artışı ise yüzde 58,2 ile Rusya’da yakalandı. Ülke grubu bazında ihracat ise şöyle oldu:
Mart ayında bir önceki yılın aynı ayına göre; AB’ye ihracat yüzde 17,7 artış gösterdi. Afrika’ya ihracat yüzde 22,7; Bağımsız Devletler Topluluğu’na yüzde 10,7; Kuzey Amerika’ya ise yüzde 4,8 arttı. Orta Doğu’ya ihracatımız ise yüzde 10,5 azaldı. Mart ayında AB’nin ihracattaki payı 52,1 oldu. 
İL BAZINDA İHRACAT
İl bazında ise Mart ayında 55 il ihracatını artırırken, 26 ilin  ihracatı geriledi. En fazla ihracat yapan ilk 5 ilin sıralaması ise şöyle: “İstanbul 6,7 milyar dolar, Bursa 1,4 milyar dolar, Kocaeli 1,3 milyar dolar, İzmir 884 milyon dolar ve Ankara 654 milyon dolar”.  İlk 10’da en yüksek ihracat artışını ise yüzde 20,6 ile Manisa gerçekleştirdi. 
"TÜRKİYE NİN BEKASI İHRACATTAN ÖNCE GELİR"
Artık Türkiye’nin milli kaynaklar ile yerli hava araçları, askeri ekipmanlar, silah ve mühimmat geliştirip ürettiğini ifade eden Büyükekşi, bu sayede hem teröristleri bu topraklardan uzaklaştırıldığını hem de savunma sanayinin ileriye taşındığını dile getirdi. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin, tarihi bir başarıya daha imza atarak Zeytin Dalı Operasyonu kapsamında Afrin’in terörist unsurlardan arındırıldığını vurgulayan Büyükekşi, “Terör koridoruna geçit vermeyen ülkemiz, bölgenin en önemli oyuncusu olduğunu bir kez daha ispatlamış oldu. Artık tüm dünya şunu çok net öğrendi: Bu coğrafyanın güç dengesinin merkezi ülkemiz sınırları içerisine isabet ediyor. Siyasi, kültürel ve ticari alanlarda dünyada söz sahibi olan ülkemiz, bölgesinin geleceğine karar verilen masada en baş koltukta oturuyor. Bizler için güvenlik, gelecek, ülkemizin bekası, ihracattan da önce gelir. Bu sebeple, bugün burada 71 bin ihracatçı adına Mehmetçiğimizin yanında olduğumuzu bildiriyoruz” diye konuştu. 
İHRACATIN BÜYÜMEYE KATKISI
2023 hedeflerine giden yolda artık bir dünya markası haline gelen Türkiye’nin bir çok alanda küresel ligde yer aldığını belirten Büyükekşi, tüm gücünü sadece tek bir alana yönlendiren bir ülke olmaktan çıkıp, her alanda ilerleyen bir konuma ulaşıldığını kaydetti. Büyükekşi şunları söyledi:  “Bir yandan Afrin’de terörle mücadele ederken, diğer taraftan ekonomide rekorlar kırıyoruz. Türkiye 2017’de yüzde 7.4 büyüme yakaladı. Böylelikle, ABD, Almanya, Çin Hindistan gibi devleri geride bırakarak, G20 ülkeleri arasında en hızlı büyüyen ülke olduk. Ülkemizin bu denli başarılı bir büyüme performansı göstermesinde ihracatçılarımızın payı büyük. 2017 yılında yakaladığımız yüzde 7,4 büyümenin 0,15 puanı net ihracattan kaynaklandı. İhracat tek başına büyümeye 2,55 puan katkı verdi".
ÖNCÜPINAR'IN İHRACATA KATKISI
Kilis’in, tarıma elverişli topraklarıyla Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin güzide illerinden biri olduğunu da hatırlatan Büyükekşi, şehrin ekonomisinin terör saldırılarından olumsuz etkilendiğini kaydetti. Büyükekşi, “Kilis’in ihracatı 10 sene öncesine kıyasla 5 kat daha yüksek seviyede. Sınır bölgemizin artık terörist unsurlardan temizlenmesi ile birlikte, inanıyoruz ki Kilis ekonomisi tekrar canlanma yaşayacak. 2016 yılında yakaladığı 105 milyon dolarlık rekor ihracat seviyesinin de en kısa sürede üzerine çıkacak. Öncüpınar Sınır Kapısı da ilimizin ihracatına katkı sağlayacak. Bu kapıdan sadece ürünler değil güvenlik, huzur, barış geçecek” açıklaması yaptı.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.